Iconic Collections: Chanel Haute Couture Spring Summer 2009


By 2009, designers were really tired of trying to create new garments and innovate the public with new things trying to come up with the recession. All of them ended up recycling trends from the past, that's why the 2000s didn't bring something new to the fashion scene. Karl Lagerfeld saw this coming, that's why for his Haute Couture collection for Chanel Spring Summer 2009, Lagerfeld said he would clear everything away and "started with a clean sheet of paper".

And that was the beginning of this successful collection, according to Chanel,  "there were 7000 handmade paper flowers, which took a total of 4800 hours of work to assemble. 4000 m2 of paper were needed to create these ephemeral sculptures"  Those are a lot of "clean sheets of paper", aren't they...

Detail of the wall of flowers, created all in paper


Black and White was the "color" palette, those colors are the signature of Chanel, she once said:  “Women think about all colors, except the absence of color. For me black has everything. So does white. They are absolute beauty. They are the perfect match. Dress a woman in white or in black at a ball and all eyes will be upon her.”
What is so iconic about this collection, besides obviously the use of paper and the black and white theme, is that for the first time, Chanel was not about the tweed suit, Lagerfeld experimented with many other references, we saw a lot of A line dresses, the Chanel tweed jacket was cropped, Lagerfeld tried to use a little bit of prints at the end, all in black and white, of course, creating textures with the same fabric, And at the end, the Chanel bride was not wearing a dress, Freha Beja was wearing a 2 piece ensemble, all embroidered in white sequins, and a huge chiffon train.



Para el 2009, los diseñadores estaban realmente cansados de tratar de crear nuevas prendas y de innovar al público con nuevos diseños tratandose de sobreponer con la recesión. Al final, todos ellos terminaron reciclando tendencias del siglo pasado, y es por ello que la década del 2000 no aportó nada nuevo a la moda. Karl Lagerfeld vió esto venir, y es por ello que para la colección de Alta Costura de la Primavera del 2009, Lagerfeld dijo que iba a limpiar todo y que "comenzaría con una página de papel en blanco"
Y es así como esta exitosa colección comenzó. De acuerdo a Chanel, "hubieron más de 7000 flores de papel hechas a mano, lo que tomó un total de 4800 horas de trabajo en montar y al rededor de 4000 m2 de papel fueron requeridas para crear estas esculturas" Esas son un montón de "páginas de papel en blanco".





Blanco y negro fueron la paleta cromática de la colección, esas son las tonalidades estrella de Chanel, ella una vez dijo: "Las mujeres piensan en todos los colores, excepto en la ausencia de este. Para mí, el negro lo tiene todo. Así también como el blanco, son absolutamente hermosos, son la mezcla perfecta. Viste a una mujer en blanco o negro en una recepción, y todas las miradas se centrarán en ella".
Lo que hace a esta colección tan icónica, es aparte del uso del papel y el blanco y negro obviamente, es que por primera vez, Chanel no es acerca del traje de tweed. Lagerfeld experimentó con otras referencias, vimos varias piezas con línea A, la chaqueta de tweed fue reducida y era una cropped jacket, Chanel ocupó un poco de prints casi al final, y trató de hacer texturas con esa misma tela. Y al final, la novia de Chanel no iba ocupando un vestido, en su lugar Freja Beha usó un traje en dos piezas bordado completamente en lentejuelas blancas y una cola infinita en chiffon blanco.


Below, you have the video of the collection and also the video of the details of each piece!
Abajo encontrarán el video de la colección y también el video de los detalles de cada pieza!





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